دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 بهمن 1400 - 09:37

یادداشت| چگونه پس از دانش‌آموختگی وارد بازار کار شویم؟

ارتقای سطح آموزه‌های فردی و کسب مهارت‌های تخصصی از ضرورت‌های دست‌یابی به فرصت شغلی بهتر پس از دانش‌آموختگی است.
کد خبر : 637149
صنعت



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ارتقای سطح آموزه‌های فردی و کسب مهارت‌های تخصصی از ضرورت‌های دست‌یابی به فرصت شغلی بهتر پس از دانش‌آموختگی است. حلقه‌ مفقوده‌ آموزش در مؤسسات آموزش عالی، کسب مهارت‌های تخصصی، روزآمد و مورد تقاضای بازار کار است، این گسست مانع اصلی توفیق دانش‌آموختگان در بازار کار محسوب می‌شود و جبران این نقیصه، شناسایی و کسب این مهارت لازم و ضروری است.


برای کسب این مهارت‌ها، کارجویان باید مهارت‌های لازم را از طریق شرکت در کارگاه‌ها، وب‌نشست‌ها و دوره‌های تخصصی مرتبط با رشته تحصیلی، فراگیرند. هرساله شمار زیادی از دانش‌آموختگان جویای کار وارد این بازار می‌شوند و ناخواسته به رقابت با سایر کنش‌گران و بازیگران این حوزه می‌پردازند تا بتوانند موقعیت‌های بهتری را به لحاظ شغلی از آن خود کنند.


طبیعتاً دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها به دلیل نداشتن آگاهی کافی از قواعد حاکم بر بازار کار و تخصص موردتقاضا از سوی کارفرمایان، ناکام و سرخورده به حاشیه رانده می‌شوند. دانشجویان و دانش‌آموختگان تهیه‌ کارنامکی (رزومه) مناسب و مبتنی بر دانش و توانمندی را برای یافتن شغل در اولویت قرار دهند.


کارنامک چکیده‌ای از پیشینه و تجربیات تحصیلی، شغلی و مهارت‌های فردی است و اولین راه ارتباطی میان کارجو و کارفرما است؛ بنابراین، همان‌طور که کارنامکی جامع و کامل می‌تواند راه‌گشای مراحل بعدی استخدام فرد باشد، کارنامکی غیرحرفه‌ای آن نیز ممکن است در گام‌های نخست استخدام را متوقف کند.


سایت‌های کاریابی معتبر به‌عنوان ابزاری برای تسهیل در روند کاریابی هستند و مطالعه‌ آگهی‌های شغلی می‌تواند حائز این نکته باشد که‌ درحال حاضر چه مهارت‌ها و توانمندی‌های شغلی در صدر فهرست تقاضای بازار وجود دارد.


ازاین‌رو کارجویان می‌توانند با آگاهی از این نکته به یادگیری و توانمندسازی خود حول محورهای تقاضای بازار کار بپردازند و از این رهگذر در رقابت با سایر کنشگران و متخصصان حوزه‌ی شغلی خود و دست‌یافتن به فرصت شغلی بهتر گوی سبقت را بربایند.


با جست‌وجویی ساده در اینترنت، می‌توان به فهرستی از سایت‌های کاریابی دست‌یافت؛ بنابراین به افراد جویای کار پیشنهاد می‌شود با ایجاد حساب کاربری و بارگذاری کارنامک خود در کاریابی‌های برخط (آنلاین)، توانمندی‌های خود را به سازمان‌ها و شرکت‌های گوناگون، معرفی کنند. بسیاری از سایت‌های کاریابی، از طریق «بانک کارنامک»، امکان دسترسی کارفرمایان را با کارنامک افراد فراهم می‌کنند.


امین آیین‌مهر، عضو هیئت‌علمی پردیس صنعتی شهدای هویزه


انتهای پیام/۴۱۶۷/




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته